Joga asany

    Joga w swej części dotyczącej ćwiczeń, to ustawianie ciała w pewnej pozycji i trwanie w niej. Asany to właśnie nazwa na te pozycje. Istnieje kilkaset asan i większość z nich ma swoje warianty. Niektóre asany można wykonać w sposób zarówno statyczny jak i dynamiczny. W sumie daje to liczbę paru tysięcy pozycji. Joga asan to wykonywanie pozycji zarówno pojedynczych jak i całych sekwencji zwanych viniasami. Najsłynniejszą viniasą jest Surya Namaskar – Powitanie Słońca.

    joga asany

     

    Wykonanie każdej asany składa się z trzech części:

    • wejście w pozycję,
    • utrzymanie pozycji,
    • wyjście z pozycji.

    Która z nich jest najważniejsza?

    Każda z tych części ma jednakową ważność, choć pozornie wydaje się, że to utrzymanie pozycji jest celem ćwiczenia. Jednak tylko wtedy, kiedy dodamy do tego eleganckie wejście i wyjście z pozycji, a nie wypadnięcie, asana będzie w stu procentach wykonana.

    Asany można klasyfikować w różny sposób, na przykład według stopnia trudności albo ze względu na pozycję ciała. Według tego kryterium można wyróżnić w jodze asan:

    DSC_2163s DSC_2168s DSC_2172sjoga asany

    • asany stojące,
    • asany w siadzie,
    • asany w leżeniu na plecach,
    • asany w leżeniu na brzuchu,
    • asany w ruchu.

    Prawie każda asana ma swoje warianty. Różnią się one na ogół stopniem trudności. W naturalny sposób początkujący zaczynają od wariantów najprostszych, z czasem, stopniowo zwiększając trudność ćwiczenia.

    W innym podziale asan, mnie najbliższym, najważniejszym kryterium jest ich funkcja. A więc na przykład pozycje równoważne uczą utrzymywania balansu. To pomaga zachować równowagę w najrozmaitszych sytuacjach życiowych.

    Inne ćwiczenia na przykład na kręgosłup, uczą jego odciążania, wzmacniania mięśni przykręgosłupowych, utrzymywania prawidłowej postawy, korygowania wad postawy i deformacji.

    Jeszcze inne służą rozgrzaniu ciała, spalenia tłuszczu i rzeźbieniu sylwetki.

    Niezależnie od rodzaju pozycji należy zachować umiar w jej wykonywaniu. Ćwiczyć jedynie tyle, ile pozwala własne ciało, bez porównywania się z innymi. Głęboko zmarszczone czoło, zaciśnięte usta i napięcie w całym ciele, to przykład błędnego rozumienia ćwiczeń w jodze. W prawidłowo wykonywanej asanie twarz jest jednocześnie odprężona i skoncentrowana, a duże partie mięśni, które nie biorą udziału w ćwiczeniu, rozluźnione.

    Prawidłowo wykonana asana przynosi spokój i poczucie siły. Taki sposób wykonywania ćwiczeń w jodze, przynosi doładowanie energetyczne ciała w przeciwieństwie do innych sposobów ćwiczeń, które powodują oddawanie energii i w rezultacie wyczerpanie. Chcesz spróbować wybierz grupę jogi i przyjdź.

     , , , , ,

    Nie ma jeszcze komentarzy.

    Dodaj komentarz

      5 sposobów na podniesienie energii

      ZA DARMO!

      Chcesz otrzymać poradnik?

      Imię:
      *
      Email:
      *
      Dwa dodać dwa:
      *
       

      Rytuały Tybetańskie – za darmo!

      Chcesz otrzymać poradnik PDF oraz NAGRANIA z zestawem 5 ćwiczeń, które poprawią twój wygląd i samopoczucie, zastąpią botoksy, lasery i inne kosztowne zabiegi, zwane eliksirem młodości, powodują spowolnienie zegara biologicznego?

      Wpisz adres email i sprawdź swoją pocztę.

      Potwierdzam

      Przeczytaj poprzedni wpis:
      Relaks

      Relaks, jak go osiągnąć? Wbrew pozorom relaks jest jedną z trudniejszych części jogi. Wydaje się, że skoro mogę wykonać różne...

      Zamknij