Pozycje jogi

    Ćwiczenie jogi w swym aspekcie fizycznym to przyjmowanie pozycji.  Nazywają się one asany w wymowie z akcentem na pierwszą sylabę, co w sanskrycie oznacza „siedzenie”. W rzeczywistości owo „siedzenie” należałoby rozszerzyć na trwanie w pozycji stojącej, siedzącej lub leżącej.

    Istnieje wiele rozmaitych podziałów ćwiczeń jogi na przykład według:

    •         ułożenia ciała,
    •         stopnia trudności,
    •         funkcji,
    •         efektów.

    Co generalnie daje ćwiczenie jogi, trwanie w asanach?

    Pozycje jogi służą wzmocnieniu i bezpiecznemu usprawnieniu ciała. Po serii systematycznych ćwiczeń staje się ono lepiej umięśnione, bardziej elastyczne i po prostu piękniejsze. „Puszyści” tracą wagę, osoby zbyt szczupłe odzyskują apetyt i tężyznę fizyczną. Ludzie praktykujący jogę wyglądają zawsze młodo bez względu na wiek.

    Istnieje kilkaset pozycji jogi o różnym wpływie na ciało i umysł. Oprócz wyżej wspomnianych pozycji wzmacniających cały układ mięśniowy istnieje – przykładowo – grupa ćwiczeń relaksacyjnych. Ich głównym zadaniem jest niwelowanie stresu i napięć.  Nie mniej ważna jest nauka szybkiego wchodzenia w stan odprężenia, którą to umiejętność można potem wykorzystywać w najrozmaitszych sytuacjach życiowych.

    Innym rodzajem ćwiczeń są techniki oddechowe, które wzmagają siłę koncentracji i wspaniale dotleniają całe ciało. Ten rodzaj ćwiczeń mogą wykonywać osoby o każdej kondycji fizycznej.

    Ćwiczenia jogiczne działają nie tylko na poszczególne narządy, ale również na całe systemy. Wzmacniają pracę systemu immunologicznego, zwiększając odporność organizmu. Działają kojąco na system nerwowy, dzięki czemu lepiej kontrolujemy emocje, jesteśmy spokojniejsi i bardziej uważni.  Poprawiają pracę systemu oddechowego, stymulują układ hormonalny i trawienny, regulują ciśnienie i krążenie.

    Pozycje jogi mogą być statyczne lub dynamiczne.  Każda z nich prowadzona jest przez oddech. Niemal każdą pozycję statyczną można przekształcić na wariant dynamiczny, zamieniając trwanie w asanie na pulsacyjne wchodzenie i wychodzenie z pozycji, zgodne z rytmem oddechowym.

    Łącząc poszczególne asany w sekwencje otrzymujemy całe ciągi ćwiczeń, niczym układy taneczne, zwane viniasami.  Każdy taki ciąg można wykonywać wielokrotnie. Nauczenie się choćby jednej viniasy daje możliwość bezpiecznego ćwiczenia w domu. Nie trzeba się zastanawiać, jaką pozycję przyjąć  jako następną, czy będzie odpowiednia – przepis jest gotowy.

    Istnieje również cała gama ćwiczeń medytacyjnych zarówno w „siedzeniu” jak i w ruchu. Każde z nich zbliża do prawdziwego medytowania – stanu umysłu bez myśli. Ten głęboki odpoczynek nie jest możliwy nawet kiedy śpimy, bo wtedy pojawiają się sny a to praca umysłu.

    Niezależnie od rodzaju ćwiczenia ich wykonywanie połączone z koncentracją na oddechu daję niepowtarzalne efekty doenergetyzowania zarówno ciała jak i umysłu.

     , , , , , , , ,

    Nie ma jeszcze komentarzy.

    Dodaj komentarz

      5 sposobów na podniesienie energii

      ZA DARMO!

      Chcesz otrzymać poradnik?

      Imię:
      *
      Email:
      *
      Dwa dodać dwa:
      *
       

      Rytuały Tybetańskie – za darmo!

      Chcesz otrzymać poradnik PDF oraz NAGRANIA z zestawem 5 ćwiczeń, które poprawią twój wygląd i samopoczucie, zastąpią botoksy, lasery i inne kosztowne zabiegi, zwane eliksirem młodości, powodują spowolnienie zegara biologicznego?

      Wpisz adres email i sprawdź swoją pocztę.

      Potwierdzam

      Przeczytaj poprzedni wpis:
      “12 przykazań od serca”

      po pierwsze…  w formularzu wielkim miał spisać swe dzieje słowami co gadają nie poznawszy pracy co drwa nie narąbią ziemi...

      Zamknij